Sunday, September 15, 2013

Raamat

Minu kätesse sattus üks tõeliselt võluv raamat - Rootsi kunstniku Gösta Gierowi album, mis täidetud tema joonistustega Tallinna puitmajadest. Visandlikud ja akadeemilist proportsioonikäsitlust üldse mitte järgivad joonistused on lihtsalt nii toredad. Pealegi pakkusid need rohkesti äratundmisrõõmu, seepärast sokutasin ka mõned enda pildistatud fotod võrdluseks vahele. Aga asugem vaatama:
Poska tänaval Kadriorus
Poska tänaval Kadriorus
"Selle maja fassaad on üks silmatorkavamaid näiteid vene
puitarhitektuuri mõjust Tallinnas"
Kalamajas Köie tänaval asunud maja oli ehitatud enne 1905.aastat
1906, Inseneriks K.Mauriz
Kadriorus Koidula tänavas asuval hoonel on venepärane suur ärkel,
arhitektiks Rudolf Otto von Knüpffler
Kalamajas Niine tänaval asuva 1893.aastal valminud üürimaja
arhitektiks oli Konstantin Wilcken
"Ma olen kuulnud, et seda hoonet kasutati mingil ajal ka haiglana,
ehk on joonisel just üks halastajaõde majast väljumas."
Kadriorus Tina ja Vilmsi nurgal
Aleksandr Fedotovi 1882.aastal projekteeritud maja
Kalamajas
Suurtüki tänaval Kalamajas asuv maja on osa kunagise  tsaariaegse
raudteejaama hoonestusest. Seinal ilutsev "ne kurite" on
samuti ajalooks saanud
Herbert Johansoni projekteering aastast 1927 asub
Lennuki tänav 26
Olen mõnikord halli ilmaga, kui mitte ükski ringiliikuv vari vaatevälja ei sega, istunud kuus või seitse tundi järjest ja hoolsalt üles joonistanud oma maju.
Ümberkaudsetes inimestes on see äratanud üllatust. Nad tulevad ligidale, astuvad mu selja taha ja jälgivad, kuidas joonistus sünnib. Tihtipeale ilmub kusagilt keegi, kes kommenteerib, osutab mu joonistusele ja siis viipab maja suunas, noogutab mõtlikult või entusiastlikult.
Mida nad küll öelda tahavad? Ma ei mõista ei eesti ega vene keelt ning pean seetõttu lihtsalt oletama. Aga mõnikord muidugi juhtub ka seda, et osatakse inglise keelt. Ma mäletan üht naist, kes oli hämmeldunud, et tunnen väsimatut huvi ühe vana lobudiku vastu mida parajasti joonistasin. Kui väitsin, et sel hoonel on mitmeid väga ilusaid detaile, raputas ta pead ja minu jutt teda ei veennud. Arvan, et tema teadipalju täpsemalt kui mina, mida tähendavad purunenud torud, streikiv elektrisüsteem ja akendest-ustest läbitungivad jäised talvetuuled.
Ükskord ligines mulle habetunud, mustas ülikonnas meesterahvas ja uuris mu joonistust: "Need puitmajad siin",ütles ta "iseloomustavad üht rohkem kui saja-aastast epohhi Tallinna ajaloos. Oluline osa meie minevikust, kuid sellest vaadatakse möödaei pöörata tähelepanu! Teie, kes te olete kunstnik, näete, kui rütmiliselt vahelduvad fassaadidel vertikaalne ja horisontaalne laudis, kui palju on dekoratiivseid detaile, te uurite aknaid ja uksi. Suurepärane! Varsti on kõik see kadunud, kõik!
Gösta Gierow "Puumajad Tallinnas"

1 comment:

  1. hea, et keegi leiab ilusaid asju ....ja näitab teistele ka

    ReplyDelete